Tavaly februárban voltam ott először. Most újra visszatértem a Földeák és Makó közötti nyílt vonali rakodóhoz. Ismét járnak ugyanis a kőszállító vonatok, csak míg egy jó éve a szegediek egy picit többet láttak, láthattak belőlük, addig idén csak a leglelkesebbek figyelhetik meg a szerelvényeket.
A sódervonat idén hajnalban indul Szeged-Rendezőről és csak délután, üres vagonokkal tér vissza. Erre azért van most lehetőség, mert a 130-as vonalon Makó és Hódmezővásárhely között szünetel a személyszállítás. Egy jó éve az akkor még a Délegyházáról induló sóderszerelvények (most Hajmáskérről indulnak a szállítmányok) Szegedről előbb csak Hódmezővásárhelyig jutottak el.
Majd az odáig elcibált tehervagonok megvárták az éjszakát, hogy elmenjen az utolsó személyvonat is Makó felé, és csak aztán repesztettek ki a nyílt vonali rakodóhoz – már ha a repesztés egy 40 kilométer/órás sebességkorlátozású vaspályán egyáltalán értelmezhető.
Anno egy Szergej rángatta a 36 kocsis szerelvényeket, idén két szinkronba kapcsolt Kocur duruzsolt a kanyargós vaspályán.
Erről is készült videó (picit lentebb meg is nézhető), ahogy arról is, idén tavasszal kicsit melósabb volt a szerelvény odébbráncigálása. A nyílt vonali rakodó mellett van ugyanis egy fontos átjáró, amelyen a sóderből készült aszfaltot folyamatosan vitték az épülő M43-as autópálya felé.
Épp ezért a kiürített kocsikat mindig le kellett akasztani a szerelvényről, majd ha kiürült a következő adag (ez kilenc vagont jelentett, ennyi fért oda egyszerre a nyílt vonali rakodóhoz), akkor a vonat visszazárt, továbbhúzta az üres kocsikat, beállítva egyúttal a teli vagonokat is a rakodóhely mellé.
Amint az összes vagon kiürült Makó-Újvárosig nyomultunk előre, itt tudtunk „megfordulni.” A személyszállítás nem a lenti képen látható oszlop miatt szünetel, bár...
A kötelező fékpróba és a szerelvény átvizsgálása után azonnal indultunk is vissza Szegedre. Hódmezővásárhelyen volt egy hosszabb, Algyőn pedig egy rövidebb pihenőnk, hiszen alkalmazkodni keleltt a személyvonatok menetrendjéhez.
A nap valamennyi felvétele itt megtekinthető. Amelyeken valamilyen „tévedés” miatt nincsen egyetlen vonat sem, azok az M43-as autópálya épülő szakaszán készültek.